onsdag 30 december 2009

Ocklusionsaturationpiiiiip-piiip


Nu är vi äntligen hemma och siktar på att vara hemma i allafall ett par dagar! Underbart, även om vi tyvärr inte har någon förklaring till Isacs besvärliga symptom. Vi fortsätter därför utredningen. I dag har varit en dag kantad av diverse tekniskt krångel. Först skulle man försöka sätta en ny nål vilket inte är det lättaste, Isac stackarn är helt sönderstucken överallt. Tack och lov slapp vi den lilla komplikationen att jag svimmade vilket dessvärre hänt tidigare. :-) Någon venflo gick hursomhelst inte att sätta när Isac var vaken utan det fick de göra inne på operation.

Lite roligt var det när Isac fick lugnade inför operationen och blev lika stupfull som Emil blir av dom jästa körsbären. Han fnissade, sluddrade och pekade på Peter och sa "Min pappa heter... heter... ..hick.. Peter... han har mössa, hahaha!" :-)

Operationen gick bra även om det var krångligt och tog lång tid. De hade svårt att komma åt och det är ju en herre som inte riktigt vill syresätta sig när han sover djupt så han var fortfarande intuberad när han kom ut, otäckt. Man hittade inget "föremål" men kunde konstatera att det var väldigt trångt i luftvägarna och att lunginflammationen forfarande var väldigt utbredd trots sex dagar med penicillin. Nu har vi ytterligare en ny sorts penicillin och har tagit nya bakterieprov. Läkaren tyckte att slemmet i lungorna var anmärkningsvärt tjockt, och därför ska vi nu testa för Cystisk Fibros också. Jag känner mig dock inte så orolig för det, visst stämmer hans lungsymptom bra med den sjukdomen men han saknar ju helt de andra symptom som hör till.

Fast jag sitter hemma i soffan utan någon sjukhusutrustning i sikte så piper det i huvudet.. I dag har det varit helt extremt. Om de lyckas få till en venflo på handen blir det "stopp" i droppet kanske en gång i timmen, men om den sitter som i dag, i armvecket, så larmar den kanske var 5:de-10:de minut. Den som uppfunnit signalen till ocklusionslarm borde skjutas. Likaså den som uppfunnit ljudnivån på saturationsmätare. Piiiip-piiiip-pip. PIIIIP.

Nu ska jag nog sova. Piiip.

1 kommentar:

  1. Som förälder så tänker jag ofta på er och er situation. Att säga att jag lider med er känns inte riktigt rätt men jag jag tror och hoppas att ni förstår hur jag menar. Vilken otroligt duktig liten kämpe ni har och ni föräldrar går ju inte heller av för hackor. Jag tycker ni är fantastiska!!
    Hoppas att ni, trots allt som händer runt lilla Isac, får ett bra nyårsfirande.

    SvaraRadera