måndag 7 december 2009

Isac -den nye Folke Rydén?

Isacs språkliga utveckling har gått i raketfart senaste tiden, han har börjat använda en massa abstraka ord och uttryck, han har koll på böjningar och han gillar rim och ramsor. I bland kommer han och säger tex mamma-pamma och tittar frågande, och då ska man bekräfta att det är ett rim, och sen drar han alla rim han kan. (Typ macka-packa, Milo-Pilo) Mamma språkälskare bara njuter!

Jag har ju spekulerat hur det kommer att bli med Isacs r. Blir det regionalt skorrande eller mina rullande? Jag har väl mer eller mindre förlikat mig med att chansen är större att det blir skorrande eftersom det bara är jag och mormor som har "rena" rullande r i hans omgivning. Nu har han dock till min glädje börjat med uppländska r, dock med en extra knorr, tänk Folke Rydén. Jag hoppas att det är en fas och att han hittar sina r! Här kommer ett exempel på Isacs sköna Folke-r.

1 kommentar: