måndag 8 mars 2010

Partiell begåvning

Det här inlägget börjar med skryt, som ni som inte vill läsa om hur fenomenala andras barn är kan hoppa till sista stycket direkt!

I dag har faktiskt Isac LÄST! Han har ju "läst" ordbilder ganska länge, dvs han känner igen ordet på hur det ser ut, fast det är ju inte att läsa. Han känner igen tex Isac, Peter, Jennie, Volvo, SAAB osv. När jag skriver olika ord så ljudar han de bokstäver han känner igen men han kan inte sätta ihop ljuden till ett ord. Men idag hände det! Jag skrev POLIS och han ljudade P-OOO-III-S, P-O-IS. Sen säger han: "Det låter nästan som polis!" Sen tittade han konstigt på mig när jag hoppade runt och klappade i händerna. Är han inte exceptionellt begåvad?? ;-)

Ja, nu är han ju som tur är inte helt genombegåvad min son vilket visade sig senare på dagen. Jag lagade mat och han ville hjälpa till. Han fick en skalkniv och en bit paprika att skära i. När jag tittade till på honom så stod han och karvade med den runda sidan av kniven, det går ju att skära så men det är ju inte helt effektivt. Jag var mitt uppe i stekandet och sa bara över axeln att "vänd på kniven så går det lättare". När jag fem sekunder senare tittade igen så har han vänt på kniven, men inte som jag hade tänkt mig. Han stod med bladet i handen och knackade på paprikan med skaftet. Hans mamma hade den dåliga smaken att skratta åt honom vilket gjorde att han blev lite förorättad och tyckte att mamman kunde laga mat själv.

1 kommentar: