måndag 14 december 2009

Granrackare?

I går visade Isac ytterligare prov på språkutveckling. Han hade badat och sprang
omkring utan kläder och sparkade fotboll. Jag låtsades måtta ett skott rakt emot honom, varpå han intar en keeper-pose, lutar sig framåt med händerna åt sidorna och backar... ...rakt in i granen! Ja, jag såg det komma, nej, jag ingrep inte. Tur var väl det, för inte nog med att han bjöd på en väldigt härlig förorättad min när den lilla rumpan kom i kontakt med de vassa barren, han säger också, högt och tydligt "GRANJÄVEL!". Jag kunde absolut inte hejda mitt skratt utan fick kasta mig i sidled med ansiktet i en kudde i soffan. (Det sägs att det är början till slutet om man ger positiv bekräftelse på sådant beteende.)

Jag har dock i och med detta bestämt mig för att vara liberal, det blir inget förbud mot svordomar! Huvudsaken är att de används rätt. Han kommer inte få använda svordomar i brist på bättre uttryck, men i vissa fall är det ju så befogat. Han har ju uppenbarligen fattat, vem vet hur länge han har haft -jävel i sitt ordförråd utan att säga det. Han har sparat på det till absolut rätt tillfälle! Det hade inte haft riktigt samma beskrivande stuns om han hade sagt "granrackare" i det läget, eller hur?

1 kommentar:

  1. Emma och Johnas skrattade lika mycket som jag gjorde när jag hörde det första gången :)

    SvaraRadera