onsdag 16 december 2009

En av de där nätterna..


I natt har det varit riktigt eländigt. Isac har mått ganska bra nu i en vecka men vid 23-tiden i går blev han snabbt ganska dålig. Vi har ju försökt att börja använda spacer för att ge medicin men han var för dålig för att det skulle funka så Ailosen åkte fram nästan direkt. Han fick Salbutamol+Atrovent+NACL men det hände absolut ingenting. Efter 20 minuter fick han adrenalin+NACL och då började det lugna sig lite. Fortfarande obstruktiv men inga indrag längre i allafall. Vid tvåtiden fick han Salbutamol igen men var fortfarande inte bra. Testade Teovent som vi inte gett sen han var bebis. Sedan var det NACL-flödning från och till ända till nu för en timme sedan. Nu låter han bra förutom att han hostar med jämna mellanrum. Hade det varit en natt utan symptom i övrigt hade han fått hostdämpande, men med tanke på att han varit så obstruktiv långa perioder i natt så vågar jag inte ge det. Det har vi gjort förr i liknande lägen med katastrofalt resultat.


Nu ska jag ta och väcka unge herrn och se om han i skick för dagis. Jag tror faktiskt det, han har sovit många timmar i natt trots allt och låter jättefin i andningen nu. På bilden sover han, men han har alltid en hand på masken. Han har lyckats hitta ett sätt att lura backventilen och han tar alla chanser att försöka stoppa in fingret i den för att få den skojiga effekten när trycket blir för högt bakåt i systemet och en slang lossnar på maskinen med ett högt PLOPP. Mindre kul mitt i natten när man ligger och halvsover kan jag meddela!

1 kommentar:

  1. Stackars lilla pojken som ska behöva ha det så här. (och stackars mamman) Hoppas han är bättre och kan njuta av all snön, som jag ser på väderkartan, att ni fått. Kramar från mormor (mamma)

    SvaraRadera