tisdag 24 november 2009

Vad är det här med Playboy egentligen?


Ja, den frågan har jag funderat på i dag. Jag har aldrig fattat det här med att vuxna till synes sansade kvinnor går omkring med playboykaninen på tröjor, smycken och så vidare. Om man bär en symbol så betyder det ju som regel att man sympatiserar eller stöder det symbolen står för. (Jmf Rosa bandet, hakkors.) Därför kan man ju anta att folk som bär playboys symbol på något sätt sympatiserar med vad playboy står för, vilket handlar om (som jag uppfattat det) nån slags vriden american dream med nakna vackra unga kvinnor satta i ett hus för att förnöja en gubbe. Nu är det inte så att jag känner nåt starkt motstånd mot konceptet, inte som jag känner mot tex nazism om vi nu ska hänga kvar vid det exemplet.

Nej, anledningen att jag funderar på det här är inte att jag känner ett sånt oerhört engagemang för frågan. Anledningen är bruket av symbolen och vad man vill säga med den. Mer specifikt: Jag såg en kvinna i dag på Maxi. En kvinna i 35-årsåldern med ett barn i kundvagnen. Helt alldaglig, tills jag ser hennes tatuering. Ja, just det, en stor fet svart playboykanin, PÅ HALSEN. Vad vill hon med det? Tycker hon att konceptet Playboy är så coolt eller rätt eller tidlöst att hon vill se det i spegeln, och visa alla andra, i resten av sitt liv? Eller har Hugh räddat hennes liv en gång och hon vill hedra honom? Eller har hon inte fattat vad det är utan valt en söt kanin hos tatueraren?

För att kunna släppa det här och koncentrera mig på kvalitetsunderhållningen Top Model har jag bestämt mig för ett annat spår. Hon har en väl utvecklad ironisk gåva. Hon är en reko feminist som vill provocera. Alla som känner henne vet att det betyder att hon pekar fingret åt objektifieringen, medan alla vi andra lämnas med att brottas med frågan om varför en vanlig småbarnsmamma har en ganska osmaklig symbol på halsen.

I allafall hoppas jag att det är så.

1 kommentar:

  1. Om du tatuerar in en playboykanin på halsen innebär det att du vill tillhör den exklusiva grupp av människor som går under etiketten WT.
    Så är det!

    SvaraRadera